Online skærmoptagelse

Skærmoptagere – eller screencordere – findes der efterhånden et hav af – de fleste er programmer man henter og installerer (og der findes heldigvis en hel del gratis af slagsen), men man behøver faktisk slet ikke installere noget som helst hvis man bare har en browser. Jeg har brugt forskellige online skærmoptagere som har deres forskellige styrker og svagheder. Den jeg har brugt længst hedder ScreenToaster og med deres beta af den kommende version har de igen placeret sig i spidsen blandt online skærmoptagere.

To øvrige skærmoptagereder skal nævnes er ScreenJelly og Screenr. Begge disse tjenester fungerer som de skal, men i modsætning til ScreenToaster kan man ikke gemme sine optagelser privat og det kan være meget rart en gang i mellem at man ikke skal dele sine skærmoptagelser med hele verden.

Med en online skærmoptager skal man bare starte sin browser og klikke optag - så kan man hurtigt lave sine egne instruktionsfilm - eller beskrive en fejl meget bedre overfor helpdesk.

Undervisningsbrug: Skærmoptagere har mange interessante brugsformål. Det er jo oplagt at bruge dem til at lave specifikke instruktionsvideoer til funktioner eller opgaver som elever (eller kolleger) skal løse – lidt ligesom de mange gode videoer på Lær-IT men med et mere specifikt indhold (for eksempel hvordan eleverne gemmer deres matematikopgaver i ElevIntra vist med deres egen klasse og indtalt af deres egen lærer).

Jeg har også benyttet forskellige skærmoptagelser når jeg har haft brug for at forklare eller vise en fejl til UNI-C supporten eller når jeg har villet forklare udviklerne af SkoleIntra hvordan jeg mener en ændring i programmet ville gøre verdenen bedre at leve i.

Mere interessant er det dog at lade eleverne benytte skærmoptagelser i deres arbejde. Det kan være til at dokumentere søgning og arbejdsprocesser i projektforløb eller som afleveringsformat ved opgaver der løses på computeren. Jeg gennemførte sidste vinter et forløb i en 4. klasse hvor de arbejdede med GeoGebra og i stedet for at aflevere udskrifter af løsninger skulle aflevere en film optaget med ScreenToaster. På filmen skulle de vise og forklare om deres resultater hvilket kan være medvirkende til at øge elevernes forståelse af det de arbejder med og ikke mindst styrke deres argumentationskompetence.

Ingen kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *