Fortiden under lup

Hvor museerne før i tiden var fysiske rum man skulle bevæge sig hen til for at opleve, hvad de kloge mennesker havde valgt at sætte fokus på og udstille, har en lang række museer efterhånden fundet ud af at udvide deres service med netbaserede tjenester. Således også Nationalmusset, der bl.a. har fået produceret det lille spil Fortiden under lup. Spillet (og hjemmesiden) henvender sig til elever i 3. – 6. klasse og giver mulighed for tværfaglig undervisning indenfor fagene historie og natur/teknik. Via spillet kan eleverne få en fornemmelse af hvordan arkæologer skriver historie.

Det er den videnskabelige proces der er i centrum. Eleverne bliver selv forskere, da det er dem der skal foretage en udgravning, og efterfølgende analysere resultaterne. Igennem deres undersøgelser på laboratoriet skriver de historien om en jernaldergård og dens beboere.

Undervejs i spillet kommer de til at lære om absolut kronologi, i form af dendrokronologi, det vil sige årringsdatering. De kommer også til at analysere pollenprøver, planterester, dyreknogler og humant skeletmateriale. Det er kort fortalt felt- og analysearbejde samt historieskrivning foran computeren.

Der er udarbejdet en lærervejledning, som kan hentes her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *