Sociale geolokationstjenester

Med det nye tiltag Facebook Places bliver geolokationstjenesterne bragt fra de teknologifascineredes (hvad enten det er hippe first-movers eller nørdede gadgetfanatikere) sluttede kreds og ud til de mange der i forvejen bruger Facebook fra deres mobil. Tjenesten er godt nok endnu ikke åbnet i Danmark, men det er kun et spørgsmål om tid.

Som læser af denne blog har du muligvis læst om gps-legen geocaching, men her er kun tale om at man benytter sin telefons indbyggede gps til at lede efter den gemte skat. I modsætning hertil er tjenester som den kommende Places eller den allerede ganske udbredte Foursquare. Med disse tjenester er hele ideen at man tjekker sig ind på de steder man er og så kan ens venner se hvor man er henne. Places er i den forbindelse allerede blevet udskældt for at man kan “tagge” andre til at være samme sted som en selv (med mindre de har slået denne mulighed fra i deres Facebook-indstillinger – så lad hermed den opfordring gå videre). I Foursquare kan man, ved at være den der oftest tjekker ind på et sted, blive borgmester og man kan få forskellige badges (mærker – eller måske skal vi kalde dem duelighedstegn ligesom hos spejderne) som så fremgår af ens profil når ens venner kigger på hvor man er. Det handler altså om at dele sin fysiske placering i verden. For nylig skrev jeg lidt om Foursquare-konkurrenten SCVNGR, der udover at tilbyde det samme som Foursquare også giver mulighed for at man opretter sine egne udfordringer og ruter som så giver point og badges i det sociale geolokationsspil.

Udover at være et spil og ikke mindst en mulighed for at følge med i hvor ens venner befinder sig er disse geolokationstjenester også med til at udstille vores privatliv. På tjenesten WeePlaces kan man se et eksempel på de geodata som Foursquare ligger inde med – nedenfor ses for eksempel en hel del om min gøren og laden. Disse data kan – ligesom de mange øvrige data man frivilligt deler på tjenester som Facebook – bruges til en mere effektiv markedsføring og er således store penge værd for de tjenester der af samme grund stiller deres tjeneste gratis til rådighed. Dette skal man både selv som underviser være klar over, men det er også vigtigt at eleverne lærer og forstår dette som en del af deres undervisning.

Jeg tror dog fortsat man skal inddrage tjenesterne i det omfang man kan se at de kan bruges til noget undervisningsrelevant. Jeg har endnu ikke fundet på de gode ideer med hensyn til Foursquare (udover at man selvfølgelig kan have en konkurrence i klassen om at blive klasseværelsets borgmester og altså den elev der oftest er i klassen), men tjenester som SCVNGR giver masser af muligheder for at bruge geolokationstjenester til læring.

Er der andre gode måder at bruge geolokationstjenester på? Er det noget du allerede gør eller er der stadig et stykke før eleverne begynder at have værktøjerne til rådighed i deres telefoner? Kommentarer er velkomne.

Malte’s Checkins by WeePlaces.com.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *