Augmented Reality i undervisningen (til mobile enheder)

Dette “lidt lange” indlæg omhandler brugen af AR via mobile enheder (tablet computere, smartphones osv.).

Hvad er det?
Til de af jer der ikke ved hvad Augmented Reality (AR) er, kan I trykke på linket: her! (Lille engelsk video fra Commoncraft).

Hvorfor bruge det?
Ud over at ”mobil læring” er ét af de hotteste emner for tiden; er et andet argument for at benytte AR i undervisningen, at det giver de lærende mulighed for at se den omkringliggende verden med nye ”briller” og i nye lag. AR kan stimulere nysgerrigheden for videre videns-tilegnelse og ikke mindst, give den lærende en mulighed for at se indholdet i kontekst (f.eks. se hvordan hjertet slår, ved at pege smartsphonen mod den klassekammeratens bryst).

[youtube ljqQv5FTWc4]

Hvordan fungerer det så?

  • Der er installeret et AR app (der findes mange) på din mobile enhed.
  • Fra app’et peger du kameraet på en AR-markør (denne fortæller app’et hvor overfladen er, så den virtuelle figur ikke står midt i luften).
  • ”Oven på” AR-markøren kommer den virtuelle figur frem.
  • Når figuren er kommet frem, kan du bevæge dig rundt om den og se den bagfra, ovenfra osv.

Eksempler:
Til Android brugere:

  1. Gå ind i ”Android Market” på din mobile enhed og installér disse to app’s: ”Augmentedev” og ”Barcode scanner”.
  2. Hent og udskriv AR-markøren på linket: her!
  3. Åbn app’et (Augmentedev) og vælg menuemnet med 2D-stregkode ikonet.
  4. Indscan 2D-stregkoden på linket: her! (Dette eksempel er en Ipad)
  5. Peg den mobile enhed så hele AR-markøren er synlig på skærmen… et voila 🙂

Til Iphone brugere:

  1. Gå ind i ”App Store” og hent app’et: ”String™ Augmented Reality Showcase”.
  2. Hent og udskriv AR-markørerne: her! (du kan også bare vælge én af siderne).
  3. Peg den mobile enhed så hele AR-markøren er synlig på skærmen.

Undervisningsbrug:
Som det er nævnt tidligere kan AR via mobile enheder benyttes til at fremvise et hjerte der slår i brystet på en klassekammerat. En anden metode (i grundskolen), kunne være at eleverne var på skattejagt på skolen og skulle undersøge virtuelle elementer for spor. En sidste anvendelsesmåde kunne være i billedkunst, hvor eleverne havde lavet digital kunst på computeren. Denne kunst var så kun synlig når eleverne pegede deres mobile enheder på væggen, netop der, hvor AR-markøren var.

Dog er det p.t. kun muligt at lave sine egne virtuelle elementer med tilhørende 2D-stregkoder gratis til Android (App’et: Augmentedev), men en iOS (iPhone, iPad) skulle være på trapperne.

Ressourcer:

Kommentarer

  1. By Laust

    Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *