Hvorfor række hånden op?

Del med dit netværk

Der findes flere forskellige typer af afstemningssystemer og -værktøjer feks. Mimio og Acivote. De kræver, at man indkøber et fysisk værktøj/fjernbetjening med medfølgende software. Vores kommunale pædagogiske center har et klassesæt man kan låne. Det kræver dog, at man installerer et stykke software eller et plugin til Powerpoint.

Jeg har i undervisningen afprøvet et af dem og det kan give en rigtig god afveksling, nye perspektiver og højne engagementet i den daglige undervisning. Det kan f.eks. bruges til at starte et nyt tema op eller en aktuel debat.

Stil spørgsmål, gør eleverne nysgerrige, lad dem svare og se resultatet af besvarelserne her og nu.

Men hvorfor ikke bruge elevernes egne smartphones eller laptops sammen med websiden www.socrative.com?

Her kan man “næsten” det samme som med de andre afstemnings værktøjer.

Opret spørgsmål.

Man kan vælge at lade eleverne besvare anonymt eller hvis det er en test med navn.

Resultatet kan følges direkte og evt. downloades i et Excel regneark.

Socrative - Afstemningsværktøj

Lærerdelen er ikke super overskuelig og kan virke lidt forvirrende, så man skal lige give sig tid til at finde rundt og afprøve brugerfladen. Er man først inde i det, kan man i løbet af få minutter lave sin første quiz eller afstemning.

Man får tildelt et værelse med et nummer. I dette værelse kan man oprette en multiple choice test eller en ”short answer” test. Når eleverne skal svare, skal de logge på dette værelse og kan så begynde at besvare spørgsmål mm. Læreren eller klassen kan så følge med hele vejen.

Elevdelen virker fint på smartphone eller på laptop og er nem at gå til.

Overordnet set kan man sige det virker, det er gratis og slet ikke dårligt.

Jeg forestiller mig det primært kan bruges på mellemtrinnet eller i overbygningen.


Del med dit netværk

Kommentarer

  1. By Tommy

    Svar

  2. By Michael

    Svar

  3. By Birthe

    Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *