En blog som klasseværelse
Om brugen af wordpress i undervisningen
Jeg valgte for halvandet år siden at indføre brugen af en WordPress blog som min primære kommunikationsvej uden for undervisningen på mit sammenspilshold på Musikefterskolen i Humble. WordPress er et opensource blog-system, det er gratis, kendt for sin nemme opsætning og intuitive arbejdsgang (med en hastigt stigende læringskurve) og systemet har et aktivt hold af entusiastiske støtter bag sig, der løbende udvikler og sikre systemet.
Jeg har i dette indlæg valgt at fokusere på de enkelte funktioner WordPress byder på og hvordan vi bruger disse på mit sammenspilshold Folk og World.
Indlæg og sider
WordPress har to informationstyper, det ene er ”indlæg” som alle automatisk vises på forsiden, det fungerer som en slags nyhedsside. Indlæg kan prioriteres, hvis man som underviser har noget der er vigtigt alle ser, en funktion jeg bruger meget.
Eks. 1
Når vi skal indstudere et nyt nummer lægger jeg det gerne ud på bloggen i forvejen som youtube/spotify link, så eleverne kan lytte til nummeret inden timen. Jeg kan samtidig lægge akkorder og tekst ud. Når vi har øvet nummeret, ligger jeg en optagelse af øveren ud som eleverne så kan øve til.
Den anden informationstype er ”sider”, hvilket er statiske sider som vi kender hjemmesider bedst. Jeg bruger det på den måde at alle informationer der kommer løbende så som, inspiration, øve optagelser, links og så videre bliver lagt ud som indlæg, og information der er gældende for hele året og som eleverne har brug for at finde tilbage til, ligger som sider.
Eks. 2
På sammenspilsholdet skal eleverne skrive et ”speciale”. Det er en skriftlig opgave fulgt af en fremlæggelse. Opgavens oplæg samt relevante bilag (musikanalyse og disposition) ligger fast på specialesiden så eleverne altid kan finde det i forløbet.
Interaktion
Interaktion er der rig mulighed for. Eleverne kan kommentere på både sider og indlæg, og stille spørgsmål som jeg så kan svare på til alles glæde. Når man opretter brugere, kan man sætte brugernes status som ”bidragsyder”, ”forfatter” eller ”redaktør”, alt efter hvor meget magt eleverne skal have på siden. Eleverne kan så selv oprette indlæg, f.eks. hvis de har fundet noget godt musik de ønsker at dele med os andre, billeder de har taget, optagelser de vil dele eller svar på opgaver de har fået for.
Eks. 3
At finde emner til speciale på sammenspilsholdet er altid en stor udfordring. På Folk og world gør vi det at vi mødes i et klasselokale med vores computere, eleverne finder en masse musik de kunne tænke sig at arbejde med og ligger det ind som indlæg. Når alle har lagt musik ind, sidder alle og lytter musikken igennem – kan man lide det man hører og kunne tænke sig at skrive om det, kommenterer man på videoen. På den måde får vi hurtigt udvalgt hvad der er populært.
WordPress er så venlig at det selv omdanner youtube-adresser til video’er, og bruger man Martin Laine’s ”Audio Player” plug-in, kan man uploade øve-optagelser direkte til det indlæg man ønsker at bruge optagelsen i. På samme måde kan man uploade billeder, pdf eller dokumenter.
.Org eller .Com
WordPress findes i to udgaver. WordPress.org er en udgave du selv skal hoste (på skolens eller dit eget domæne), denne model foretrækker jeg da den giver mig fuld kontrol over systemet. WordPress.com er en udgave som er hosted på nettet, min oplevelse er at det er sværere for eleverne at overskue og bruge en .com side, end det er at bruge .org.
Tip: Vil man have en lukket .org side kræver det at man bruger et såkaldt plug-in, jeg bruger ”Registered users only”.
Menuer og widgets
WordPress har en rigtig praktisk menu-editor, hvor man selv kan vælge hvilke punkter der skal være i menuen. Det kan eksempelvis være links til sider, kategorier for indlæg, eksterne hjemmesider mm.
Eks. 4
Hvert år når eleverne skriver speciale får vi dannet nogle grupper, al skriftlig kommunikation under specialet foregår på bloggen. Hver gruppe har en såkaldt ”Kategori” til deres indlæg. Ved at indsætte denne kategori som link i menuen kan både jeg og eleverne nemt finde alle de indlæg der kun handler om deres emne. Ligeledes har jeg en kategori kaldet ”Nyt fra Morten”, så de altid kan se beskeder fra mig.
Når man besøger en blog ser man tit en smal kolonne, oftest til højre, hvor man kan læse lidt om hvem der driver bloggen, de sidste nye indlæg, sidste kommentarer, alternative menuer med mere. Det giver et rigtigt godt overblik over hvad der er sket på bloggen siden man sidst var på besøg, og det er derfor nemt at følge med i udviklingen på siden.
Konklusion
For mit vedkommende er WordPress den perfekte platform til at drive et klasselokale udenfor undervisning, det er overskueligt, nemt at bruge, gratis og ikke mindst praktisk. WordPress er konstant i udvikling, både gennem udvidelser fra plug-ins men også systemet selv. Der kommer hele tiden nye funktioner der kan inspirere til at gøre tingene på en ny måde, hvilket for mig blot er endnu en fordel ved systemet.
Links
http://wordpress.org/extend/plugins/registered-users-only/
http://wordpress.org/extend/plugins/audio-player/
Om forfatteren: Morten Mosgaard
Jeg underviser i sammenspil, sang og SSB på Musikefterskolen i Humble, og er ved siden af aktiv musiker og kursusholder igennem min virksomhed Jævn. Jeg er uddannet fra Det Jyske Musikkonservatorium med fokus på rytmisk sang, børnemusik og SSB (Sang, spil og bevægelse). Gammel nørd som jeg er, bruger jeg meget af min tid på at indrage IT som værktøj / kommunikationskanal, især WordPress, både i min undervisning men også i min virksomhed.
Følg mig på Twitter @mosgaard og se mere på www.mortenmosgaard.dk, www.jaevn.dk og www.musikefterskolen.dk
Ingen kommentarer