7 tips til Google Sheets som du kan bruge i skolen i dag
Google Sheets er et glimrende alternativ til programmer såsom Excel, OpenOffice og Numbers. I dette gæsteindlæg fra Mikkel Sciegienny får du 7 gode tips til brugen af online regnearket fra Google.
Google Sheets giver dig mulighed for at oprette regneark online, helt gratis. Det kræver blot at du har en Google-konto (f.eks. Gmail).
Én af de ting som gør Google Sheets specielt smart er, at du nemt kan dele regnearket med andre og at flere personer kan være i regnearket på samme tid (i modsætning til eksempelvis Excel).
Så hvis du ikke allerede har prøvet Google Sheets, så håber jeg på at du er blevet solgt på det nu.
Google Sheets indeholder en masse forskellige muligheder. Her får du 7 tips til Google Sheets, som du nemt og hurtigt kan bruge allerede i dag!
Tip 1: Del dit regneark på 5 sekunder
En af de bedste grunde til at bruge Google Sheets (eller resten af Googles software-pakke) er, at alle filer er super nemme at dele.
Vil du give din ven adgang til dit regneark?
Så gå ind i dit regneark. Klik derefter på den blå knap ”Del” oppe i højre. Indtast din vens email og tryk på ”Udfør”.
Din ven inviteres nu til dit regneark og I kan nu begge arbejde i arket – på samme tid!
Tip 2: Indsæt en kommentar
Er der en bestemt celle i regnearket, som du undrer dig over? Eller, vil du tilknytte en note til cellen?
Så i stedet for at skrive din note i et separat dokument, eller skrive om det til din ven på Facebook, så brug i stedet Google Sheets kommentar-funktion.
Markér cellen som du vil tilknytte en kommentar. Klik på ”Indsæt” og vælg ”Kommentar”. Her skriver du så dit notat.
Vil du dele din kommentar med en ven?
Så klik blot på + og begynd at skriv din vens email. Så vil han/hun få en notifikation om din kommentar.
PS: Du kan hurtigt indsætte kommentarer via genvejen: Ctrl + Alt + M
Tip 3: Se og rediger filer i Microsoft Office formater
Du vil ofte skulle arbejde i Microsoft Office filformater såsom .docx, .xlsx og .pptx.
Men hvad gør du så, når du ikke har Office installeret?
Du bruger blot den smarte Google Chrome udvidelse kaldet ”Office-redigering”.
Når du tilføjer denne udvidelse til din Chrome-browser, får du mulighed for at se og redigere Office-filer. Helt gratis!
Tip 4: Gendan en tidligere udgave af filen
Har du brug for at komme tilbage til en tidligere udgave af din fil?
Intet problem!
Google Sheets sørger for at tage backup af din fil meget jævnligt.
For at gendanne en tidligere version af din fil, så gør du blot følgende:
Åben den ønskede fil som du ønsker at gendanne. Gå op i ”Filer” og vælg ”Se revisionsoversigt” (alternativt kan du bruge genvejen: Ctrl + Alt + Shift + H).
Nu får du en bjælke frem i højre side af skærmen. Find den version du ønsker at gendanne og klik på den grønne knap ”Gendan denne revision”.
Nu har du gendannet den tidligere fil 😊
Tip 5: Tilføj… Tilføjelser!
Google Sheets indeholder allerede en masse smarte funktioner.
Ønsker du at udvide regnearkets funktionalitet endnu mere?
Så findes der en række, gratis, tilføjelser til Google Sheets. De er blot et par klik væk!
Når du er i regnearket, så klik på ”Tilføjelser” og vælg ”Hent tilføjelser”. Straks kan du se en masse forskellige tilføjelser.
I øverste venstre hjørne kan du klikke på ”Alle” og så vælge en passende kategori.
Vil du prøve nogle tilføjelser af med det samme, så kan jeg anbefale:
- ”g(Math) for Sheets” er perfekt til matematik i gymnasiet
- ”Styles” til at peppe dit regnearks udseende op
- ”Add Rows & Columns” for at tilføje flere rækker/kolonner på én gang
Tip 6: Indsæt ny linje i cellen
Har du brug for at tilføje mere information i en celle? Men ønsker du ikke at gøre cellen større?
Så skal du bare indsætte din data på en ny linje i samme celle.
Men hvordan gør man lige det?
Prøver du at trykke ”Enter” så hjælper det ikke meget.
Hemmeligheden er, at du blot skal holde CTRL nede og så trykke på Enter.
Så vil du blive rykket nede på næste linje hvor du kan skrive videre.
Tip 7: Frys en række
I dit Google Sheet vil du typisk have en række overskrifter, som forklarer kolonnernes indhold.
Har du et større datasæt, så vil du opdage at overskrifterne bliver skjult så snart du scroller ned.
Når du er nået til række 97, hvad var det så lige kolonne C stod for?
I stedet for at skulle scrolle hele vejen op til toppen, så kan du få den øverste række til at følge med ned.
Vælg blot en celle i række 1. Klik nu på ”Visning”, ”Frys” og klik på ”1 række”.
Nu er der en grå bjælke under rækken. Denne indikerer, at rækken nu er frosset og vil derfor følge med ned!
Det var 7 tips til Google Sheets som du kan tage og bruge med det samme!
Har du et smart tip til Google Sheets? Så skriv det i en kommentar herunder!
Mikkel Sciegienny
Jeg hedder Mikkel og er partner i kursusvirksomheden Proximo. Hos Proximo leverer vi onlinekurser i Microsoft Office – både til private og erhverv i hele Danmark. Jeg har en bachelor fra CBA i Interkulturel Markedskommunikation. I 2013 startede jeg Proximo sammen med min kammerat Kasper Langmann. Siden da, har vi hjulpet flere tusinde danskere med at blive bedre til Microsoft Office. Vi har specielt fokus på Excel, hvor mere end +10.000 har prøvet vores gratis, online, Excel-kursus ”Introduktion til Excel”.
Hej Mikkel
Findes der en genvejstast til at komme direkte til bunden af et Google sheet (feks et måneds sheet) syntes det er *** At skulle scrolle hele vejen til bunden?
Mvh helle
Ja: Tryk CTRL (CMD på mac) og PIL NED på tastaturet 😉
/Malte