Nearpod – meget mere end præsentationer

For nylig blev jeg introduceret til værktøjet Nearpod, som ved første øjekast ligner en blanding af det klassiske præsentationsprogram, Kahoot og AHA-slides (eller Mentimeter hvis man mere er til det). Det er dog meget mere end det og viser sig at være et program der både er interessant når man bedriver fjernundervisning og til brug i klasselokalet.

Grundtanken i Nearpod er at man opbygger lektioner (lessons) og så deler dem med sine elever. Man kan enten dele sin lektioner LIVE hvor det er læreren der styrer fremgangen (hvad enten det foregår på storskærm i klassen eller via Zoom eller andre online mødeværktøjer) eller lade eleverne selv gennemgå lektion på deres egen skærm. I begge tilfælde får eleverne en kode som man kender det fra for eksempel Kahoot. Der er således ingen der skal oprettes udover læreren.

Her er der ved at blive arbejdet med en lektion der består af en række videoer og quizzer.

Indhold med mange muligheder

Lektionerne består af en blanding af indhold og aktiviteter. Indhold er de mere traditionelle elementer som man også ville bruge i en præsentation, men giver også muligheder for en masse spændende indholdstyper – som for eksempel hjemmesider som i stedet for et link åbnes op som en del af gennemgangen af lektion. Man kan også hurtigt importere PDF eller præsentationer og lade dem være udgangspunkt for den lektion man er ved skabe. Aktiviteter er der hvor det bliver rigtigt spændende, da man kan indlægge en masse små aktiviteter hvor man quizzer, arbejder sammen, tegner og ideudvikler.

Video på to måder

En ret smart ting i Nearpod er måden man afvikler video på. Man kan som lærer vælge om videoen kun vises på lærerens skærm (via tavlen i klassen eller skærmdeling) og eleverne følger med, eller man kan lade eleverne afvikle den selv på egen skærm. Det er ret smart da man kan give kontrollen til eleverne og lade dem spole frem og tilbage hvis der er noget de misser eller har brug for at se igen. I forhold til fjernundervisning er det ekstra smart, da det betyder at lyd og billede kan serveres direkte fra videokilden (fx youtube) og ikke via lærerens computer og mødesoftwaren. Det er også muligt at sætte små quizzer direkte ind i videoer. På denne måde bliver grænsen mellem indhold og aktiviteter lidt udvisket 😉

Afrapportering

Nearpod er også meget amerikansk, derved at værktøjet er tænkt som lærerens. Det er således ikke et værktøj der umiddelbart er lige til at kaste i hænderne på eleverne (udover at det så også vil kræve en databehandlingsaftale, da der så skal til at være brugernavne og mailadresser involveret). Det kan også se på den måde som man efter at have afviklet en lektion får rapporter. Her kan man se hvem der har deltaget og hvordan de har handlet i de forskellige aktiviteter – altså hvad de har svaret på forskellige quizzer med videre. Disse rapporter kan både ses i systemet og data kan hentes ned hvis man bare er helt vild med den slags.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *