Kunstig intelligens kalder på teknologiforståelse
Af Mikkel Aslak, Skolelærer og pædagogisk konsulent på VIA
Den kunstige intelligensudbredelse må fremskynde teknologiforståelsesfaget i folkeskolen.
Den kunstige intelligens- ikke mindst i form af ChatGPT er over os, og der er allerede skrevet meget om de mulige konsekvenser for ikke mindst undervisningssektoren. Det skal dog ikke afholde mig fra at smide et par tanker ud om hvad dette kan medføre.
I første omgang ser vi helt naturligt en mindre paniksituation, hvor der spærres, lukkes ned og trues, så eleverne ikke kaster sig over kunstig intelligens til besvarelse af diverse skriftlige opgaver. Men det holder jo ikke i længden, vi bliver nødt til at omfavne det, forstå det og bruge det der hvor det giver mening. Dermed også lade være med at bruge det, når det ikke giver mening, men vi og eleverne skal have en grundlæggende forståelse for hvad det er og hvad vi skal bruge det til – og ikke mindst hvornår.
Teknologiforståelsesfaget er testet grundigt både i fagene og som selvstændigt fag. der er skrevet reporter, artikler og anbefalinger. Nu ligger den så hos politikkerne – hvem tør skabe ændringerne og hvornår?
Jeg tror at det nu bliver meget tydeligt – også for politikkerne – at der skal ske ændringer i folkeskolen. ChatGPT er blot en lille forsmag på hvad der kommer og bliver en naturlig del af hvordan vi gør mange almindelige ting. Derfor tror jeg at ChatGPT kan være den detalje der gør, at det nu er tydeligt at vi skal have teknologiforståelse på skemaet hurtigst muligt.
Hvad tror du?