EdCamp om kunstig intelligens
Lørdag den 15. april og søndag den 16. april afholdt DIKO (DIgital KOmpetenceudvikling på Københavns Professionshøjskole) EdCamp om kunstig intelligens på Campus Carlsberg. Godt 40 personer fra forskellige dele af undervisningssektoren havde fundet vej i det milde forårsvejr til en eftermiddag med dialog.
EdCamp er et blandt mange former for unconference – ikke-konference. Mødekoncepter der handler om at deltagerstyring på forskellige måder. Grundideen er at når folk mødes om et emne er der en masse viden tilstede og den skal aktiveres. I sin grundform har en EdCamp slet ikke noget program, men kun et tidspunkt og et mødested, men oftest vil man invitere til en EdCamp med en eller anden form for overordnet tema. Weekendens EdCamp havde temaet ChatGPT – AI som disruptor i uddannelsesverdenen og der var lagt en grundprogram hvor der var tre runder til deltagerstyrede dialog.
Som opvarmning placerede deltagerne sig på en linje i forhold til hvordan de tænkte om kunstig intelligens fra optimistisk utopi til armagedon. En god ice-breaket at starte dagen med. Herefter havde Kristian Nøhr Jensen og Thomas Peter Mourits Jensen, der stod for dagen, valgt at bryde lidt med konceptet og starte med et oplæg med Thomas Bolander fra DTU Compute. Det var virkelig velvalg da det gav et fælles udgangspunkt for de efterfølgende diskussioner. Du kan se et tidligere klip med Thomas her, hvor han fortæller om hvad kunstig intelligens er.
- Velkommen til EdCamp (Foto: Thomas Dreisig)
- Dagens program (Foto: Thomas Dreisig)
- Diskussion med Thomas Bolander ((Foto: Thomas Dreisig)
- Datavisualisering
- Datavisualisering
- Der er lavet grupperinger af de mange ideer
- Der var deltagere fra det meste af undervisningssektoren
- Emner grupperes
- Det lyttes, diskuteres og spørges
- Thomas Bolander
- Dialog var i højsædet hele dagen
- Thomas Bolander
- Der diskuteres
- Det er vigtigt der hele tiden er rum til reflektere og vende tingene
Efter oplægget blev der idegeneret og stillet nysgerrige spørgsmål på den fælles tavle og det hele blev samlet og struktureret til 8 overskrifter:
- Teknologiforståelse
- Praktiske eksempler
- Læremidler og didaktik
- Prøver, opgaver og test
- Støtte til særlige målgrupper
- Data, GDPR og sikkerhed
- Organisation
- Samfund – utopi/dystopi
Herefter kunne deltagerne i to runder samle sig i de grupper hvor de havde noget at bidrage med, havde spørgsmål eller bare var interesserede. Enkelte af grupperne fandt også tid og mulighed for at afprøve både kunstige intelligenser og datavisualiseringsværktøjer. Det blev til gode diskussioner der var med til at folde emnerne ud og ikke mindst finde nye og gode spørgsmål at arbejde videre med.
Forhåbentligt er det ikke sidste gang Københavns Professionshøjskole får lyst og mulighed for at ligge lokaler til den slags arrangementer, som er en god måde at udvikle og arbejde med pædagogik og didaktik i hele uddannelsessektoren.