Få forudsagt resultaterne af dine undervisningsforløb
Jeg har tidligere skrevet om AutoClassmate, som er en samling værktøjer der anvender kunstig intelligens til at hjælpe læreren med forberedelse og afvikling af undervisningen. Nu har de introduceret et nyt værktøj som godt kan tåle lidt omtale. Værktøjet hedder Lesson Plan and Activity Forecast Tool og der er tale om et værktøj der analyserer en forløbs- eller aktivitetsplan og kommer med gode råd i form af fire forudsiger – to om mulige positive resultater af forløb/aktivitet og to om mulige negative resultater eller udfordringer ved forløbet/aktiviteten.

Værktøjet er simpelt at bruge. Man kopierer bare sin beskrivelse af forløbet ind. Systemet forstår dansk, men genererer altid resultatet på engelsk. Man skal også huske at det er trænet på materialer i en anglo-saksisk læringstradition og det er jo ikke altid den samme måde vi ser undervisning på her i Danmark.
Eksempel
En kort analyse af den overordnede forløbsbeskrivelse af poesiforløbet på dansk.gyldendal.dk gav følgende råd:
To potentielle positive resultater af denne lektionsplan/aktivitet er, at eleverne vil udvikle en forståelse for poesi og lære at bruge en række forskellige værktøjer til at analysere og fortolke poesi. Ved at udsætte eleverne for en bred vifte af poesi og lære dem at bruge forskellige analytiske værktøjer, har denne lektionsplan potentialet til at gøre poesi mere tilgængelig og behagelig for eleverne. At opmuntre eleverne til at engagere sig i poesi på meningsfulde og kreative måder kan hjælpe dem med at udvikle en dybere forståelse og værdsættelse af genren. For at opmuntre til disse positive resultater kan lærere indarbejde gruppeaktiviteter, kreative skriveøvelser og muligheder for, at eleverne kan dele deres arbejde med klassen.
To potentielle negative resultater af denne lektionsplan/aktivitet er, at eleverne kan kede sig eller blive uengagerede i faget, og at nogle elever kan kæmpe for at forstå og anvende de analytiske værktøjer, der undervises i. For at forhindre disse negative resultater skal lærere muligvis arbejde for at gøre faget mere engagerende og relevant for eleverne ved at finde eksempler på poesi, der taler til deres interesser eller erfaringer. Derudover kan lærere tilbyde en-til-en-støtte til elever, der kæmper for at anvende de analytiske værktøjer, eller give yderligere ressourcer til at hjælpe dem med at opbygge disse færdigheder. Endelig kan det være nyttigt at give regelmæssig feedback til eleverne i løbet af lektionsplanen for at hjælpe dem med at se deres fremskridt og forblive motiverede.
Prøv at smide nogle af dine egne forløb i analysemaskinen og se om du kan bruge rådene til noget.