Algoritmer som tankelæsere
The Mind Reader Game er et simpelt spil: Spilleren kan vælge mellem højre og venstre, men inden man trækker har computeren (i al hemmelighed) forsøgt at gætte hvad man vil gøre. Hvis den har gættet rigtigt får den 1 point og hvis den har gættet forkert får spilleren 1 point.
Det lyder jo simpelt nok og det er det egentligt også. Den store overraskelse er naturligvis hvor god algoritmen der forudsiger spillerens træk fungerer. Det er nemlig slet ikke så tilfældigt når vi mennesker prøver at være tilfældige.
Og det kan man altså udnytte til at lave en algoritme der bliver bedre og bedre.
Algoritmen – og spillet – er oprindeligt udviklet i 1953 af Claude Shannon, en af informationsteoriens fædre og tidlig pioner indenfor kunstig intelligens. I denne version er det Guy Satat og Ramesh Raskar fra MIT der har bygget og videreudviklet.
- https://web.media.mit.edu/~guysatat/MindReader/index.html