Spændende overvejelser og gode bud på brugen af AI i undervisningen
Denne lille udgivelse som man kan finde online er et godt bud på hvordan man kan bruge AI i undervisningen og indeholder en række gode råd til at overveje hvordan man kan undervise både med og uden AI og gøre det tydeligt hvornår det er godt for læringen.
Bogen er en guide til undervisere. Den indeholder tips og tricks til, hvordan man kan bruge AI på en konstruktiv måde i undervisningen, samt eksempler på, hvordan man kan lære eleverne at bruge AI på en fornuftig måde. Bogen indeholder også forslag til, hvordan man kan bruge AI til at forbedre elevernes studie- og arbejdsevner.

NAIS står for “Need, Autonomy, Interest, and Support” og er en metode til at opbygge undervisning, der er baseret på definitionen af NAIS og arbejder på at motivere og engagere eleverne. Begrebet non-sensitiv-praksis handler om at gøre eleverne og læreren i stand til at tilpasse sin praksis til undervisning og læring både med og uden AI. Metoden arbejder ud fra en ide om, at hvis eleverne finder en opgave spændende og er villig til at tillægge den energi, er de mindre tilbøjelige til at snyde og søge hjælp andre steder, når de ikke skal det.
Det handler også om at finde ud af hvornår man skal bruge AI og hvornår man skal lade være!
Herefter beskrives, hvordan man kan anvende disse principper i praksis, herunder hvordan man kan give eleverne mere autonomi i deres arbejde, skabe interesse for emnet og give dem den nødvendige støtte.
Endelig indeholder en lang række gode eksempler på anvendelse af AI – eller netop undlade at anvende AI – i denne tankegang.