Har du talt med YouTube i dag?

Del med dit netværk

Crucible er et projekt med kunstig intelligens, der gør det muligt at have samtaler med videoer fra YouTube. Udover at man kan interagere med videoerne kan man også bruge værktøjet til at få lavet blogindlæg – eller artikler – ud af videoerne, ligesom man kan få omskabt indholdet til en række tweets med henblik på at reklamere i en såkaldt twitter-tråd (eller X-tråd må det vel være i dag).

Indsæt et link til en video på YouTube og klik fortsæt – så let er det at bruge tjenesten Crucible

Der er ingen tvivl om at muligheden for at interagere og spørge (og få svar) i videoen er sjovest og mest brugbar, men det at man også kan omskabe videoen til en artikel er ret velegnet hvis man har brug for at sætte sig ind i hvad en video handler om og måske ikke har tid eller mulighed for at høre og se videoen.

Tjenesten er meget simpel at bruge. Man indsætter et link fra youtube og venter på at tjenesten har læst transkriptionen igennem. Herefter kan man vælge hvad man gerne vil gøre og kan i øvrigt tilføje en ekstra forespørgsel (prompt) til tjenesten – for eksempel at man vil have det på dansk eller at det skal være henvendt til en bestemt gruppe.

Man kan vælge at tilføje yderligere instruktioner når man omdanner videoen til en artikel.

Der skal ikke bruges login, så hvis man bare undgår at skrive personoplysninger mens man chatter med videoen er der tale om et ret GDPR-sikkert værktøj. Sprogmodellen bag værktøjet er GPT3.5 fra Open AI.

Crucible er lavet af den indiske softwareingeniør Vikrant Guleria og ligger tilgængeligt på Github, så man kan bare gå i gang med at køre det på egne maskiner.

Eksempel: Hvordan Dyb Læring Kan Transformere Undervisning

Her er en i øvrigt rigtig god video med Loni Bergqvist fra TEDxHelsingborg og nedenunder hvad Crucible fik ud af den – helt uredigeret. Så kan du jo selv vurdere resultatet.

Introduktion

Forestil dig et øjeblik, hvor du har lært noget, der har haft en dyb indvirkning på dig. Noget, du aldrig vil glemme. Tænk på alt omkring denne oplevelse – hvad du lærte, hvem du var sammen med, og hvordan du følte dig. Nu åbner du øjnene igen.

Denne aktivitet er blevet udført med mennesker fra hele verden, og resultaterne er næsten altid de samme. De fleste af vores dybeste læringserfaringer sker uden for klasseværelsets fire vægge. Men hvad er det, der gør disse oplevelser så dybe? Lad os se nærmere på ingredienserne til dyb læring.

Kroppen

Den første ingrediens er anvendelse. Vi lærer noget, fordi vi har brug for at bruge det til noget andet. Der er ofte en proces med eksperimentering, hvor vi prøver noget, fejler og prøver igen. Der er også en element af udfordring og vedholdenhed, hvor vi skal overvinde svære opgaver. Og endelig er der en element af relationer – vi lærer sjældent alene.

Mening

Men den vigtigste ingrediens i dyb læring er mening. Det starter med noget, der betyder noget for os. Lad mig dele min egen historie med dig. Mit navn er Lonnie Bergqvist, og jeg er en tidligere lærer og livslang uddannelsesentusiast. Jeg er på en mission for at finde ud af, hvordan vi kan bringe mere dyb læring til vores elever i dagens skoler.

Min rejse begyndte i 2012, hvor jeg underviste i humaniora for niende klasse i San Diego, Californien. Jeg havde en gruppe elever, der var særligt udfordrende. De var mere interesserede i alt uden for skolen end det, vi lavede i klasseværelset. Mange af dem kom fra vanskelige hjemmeforhold og havde problemer med stoffer og alkohol. Det var en udfordring bare at få dem til at komme i skole og lytte.

På et tidspunkt blev min undervisningspartner erstattet, og vi besluttede at starte forfra. Vi fokuserede på struktur og rutiner, så vores elever kunne lære noget i niende klasse og tage det med sig til tiende klasse. Vi blev også parret med en kunstlærer, der spurgte os, hvilket projekt vi skulle lave. Vi var skeptiske og mente ikke, at vores elever kunne håndtere et projekt. Men hun insisterede.

At ændre perspektiv

En dag spurgte kunstlæreren mig: “Hvornår var sidste gang, at dine elever virkelig var sammen med dig?” Jeg tænkte over det og kunne kun komme på én dag – den 14. december 2012. Den dag blev vores klasse informeret om skoleskyderiet i Newtown, Connecticut, hvor en af mine kollegers datter blev dræbt. Denne begivenhed påvirkede os dybt, og vi valgte at lave vores projekt omkring det.

Vi besluttede at bygge en park for at ære avel Richmond, den seksårige pige, der blev dræbt. Vi startede projektet med at tale med avels far, Jeremy, der fortalte os om sin datter og hendes interesser. Vores elever blev dybt engagerede i projektet. De læste tekster, skrev essays og digte, og de diskuterede emner som mobning, psykologi og amerikansk kultur.

Dyb læring i praksis

Eleverne besøgte parker, observerede børn og målte fysikken bag deres foretrukne legepladsudstyr. De blev parkdesignere og projektledere. De blev kreative direktører og tekniske direktører. Og de gjorde alt dette, fordi det betød noget for dem. De ønskede at ære avel og gøre vores samfund til et sikrere sted.

Eleverne gik rundt i lokalsamfundet og talte med folk for at få støtte til projektet. De fik over 500 underskrifter. De gennemgik en omfattende designproces, hvor de skabte deres eget legepladsudstyr baseret på deres kreativitet og fantasi. Og de præsenterede deres projekt for repræsentanten fra park- og rekreatiosafdelingen.

Resultaterne af dyb læring

Projektet var ikke perfekt, men det havde en enorm indvirkning på vores elever og vores samfund. Det ændrede mig som lærer og tvang mig til at udfordre mine egne idéer om kontrol og disciplin. Det åbnede døren for mere elevindflydelse, kreativitet og frihed i klasseværelset.

Jeg vil ikke hævde, at vores uddannelsessystem ikke har brug for forandringer. Vi har brug for en ny tilgang med nye mål og metoder. Men vi kan ikke vente. Der er elever, der sidder foran os hver dag og fortjener muligheden for dyb læring. Ikke fordi det vil øge deres testresultater eller mindske fraværet, men fordi alle mennesker fortjener at gøre noget, der betyder noget og leve et meningsfuldt liv.

Tak fordi du lyttede.

Udover at få omskabt videoen til artikel kan man også chatte med den. Denne form for interaktion er ret interessant ikke mindst i et læringsperspektiv.


Del med dit netværk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *