Gode vinkler på AI i gymnasiet

Del med dit netværk

Sine Zambach har skrevet en ganske inspirerende og letlæst bog om kunstig intelligens i gymnasiet – og den kan sagtens bruges af folk i andre dele af grundskolen.

AI gymnasiet er udkommet på forlaget Praxis. Den kan læses helt gratis online frem til den 1. januar 2024

Bogen starter med en hurtig historisk gennemgang af forståelsen af maskiner og intelligens fra Ada Lovelace og tankeeksperimenter til nutiden med store sprogmodeller og generative chatbotter. Herefter kommer en dyk ned i det mere tekniske bag. Det er klart bogens svageste del, da den ikke helt kan beslutte hvor dybt den skal dykke og derfor nøjes med at pjaske lidt i overfladen og aldrig rigtig bliver helt tydelig – men det er bestemt heller ikke den letteste del af hele snakken om kunstig intelligens.

Bogens næste afsnit er til gengæld det bedste. I stedet for selv at kloge sig på hvad kunstig intelligens betyder i forskellige fag har Sine talt med en række dygtige fagpersoner fra faglærere til ledere. Hun får klogt dem til at folde forskellige vinkler ud på hvilken betydning det har at have adgang til værktøjer og det kommer til at handle om alt fra snyd til gode forespørgsler til forberedelsen af sine timer. Herefter kommer bogen for alvor i dybden med det mere filosofiske hvor de store spørgsmål foldes ud: Om vi bliver dummere med ai, hvad det betyder for digital dannelse at have en bullshit-generator og hvilke dataetiske syn der kan anlægges. Her møder vi blandt andet professorerne Vincent Hendricks og Ole Winther, og det er (næsten) altid hyggeligt – og i hvert fald lærerigt.

Udover de mange praktiske ideer der kommer frem i kapitlerne med fagpersoner er der også samlet en lille værktøjskasse. Jeg er især ret begejstret for Simon Maarupgaard Christiansens tilgang, hvor han ser på tre måder at betragte kunstig intelligens i forskellige undervisningssituationer

  • Forbudt
  • Tilladt som understøttende ressource
  • Tilladt som aktiv medskaber

I afsnittet med værktøjskassen bliver den sidste pind foldet ud, og der er en række gode eksempler på hvordan man lader eleven arbejde som en slags projektleder der bruger kunstig intelligens til at skabe meningsfulde produkter. Her har Sine allieret sig med Brian Holm Sørensen (som i en anden lille bog giver os spændende overvejelser og gode bud på brugen af AI i undervisningen) og han folder både en forståelsesmodel, gode råd om forespørgsler og ikke mindst en hel række skabeloner til planlægning, opgaver og elevøvelser ud.

Sidst i bogen dykkes lidt ned i hvordan man kan arbejde mere med at blive klogere på teknologien og selv udvikle værktøjer med kunstig intelligens sammen med eleverne. Her handler det altså ikke om at skabe med ai men om at skabe ai! Her er det igen svært at komme ned hvor det bliver rigtig dybt, da det er en felt der både er svært datalogisk og matematisk, men der ses da på nogle gode klassiske redskaber som Teachable Machine og Machine Learning for Kids.

Bogen er digital og det betyder også at der er rigtig meget materiale. Blandt andet findes de mange interviews som små videoer, så der er nok at godt materiale at fordybe sig i. Mange af videoerne i afsnittet om de store spørgsmål kan sagtens bruges i uddrag eller helhed som en del af undervisningen om kunstig intelligens med elever når de store spørgsmål bliver foldet ud af spændende og inspirerende mennesker.


Del med dit netværk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *