Ekspertgruppen holdt webinar

Del med dit netværk

Tirsdag den 9. januar kunne det længe ventede webinar om ekspertgruppen for ChatGPT og prøver endelig finde sted. Desværre var der udfordringer med kapaciteten, så kun 300 af de næste 700 tilmeldte kom indenfor til det altså lidt for velbesøgt webinar.

Birgitte Vedersø, der er formand for ekspertgruppen, holdt et spændende indlæg og der var en god chatbaseret dialog med deltagerne undervejs. Der kom mange gode pointer frem undervejs, men især to ting bed jeg særlig mærke i:

For det første kan vi ikke ændre på prøverne uden at ændre på undervisningen (eller ændre på undervisningen uden at ændre på prøverne). Man kan altså ikke være fremadrettet og se på prøverne i en ny virkelighed, hvor sprogmodellerne bliver vores assistenter – ikke bare i dedikerede systemer som ChatGPT, men overalt i de digitale værktøjer – uden at man også kigger på undervisningen (og vice versa).

Der var mange gode pointer på webinaret og selvom man ikke kan gense det kan man heldigvis hente præsentationen.

Den anden vigtige pointe handler om hvad det er vi lærer og hvordan vi lærer det. Her har ekspertgruppen en pointe om at gå på to ben. Det ene ben handler om at kunne alene – færdighedstræning i det vi mener er at det er vigtigt man kan, også når strømmen svigter. Det andet ben er så de ting man kan hvor man har adgang til værktøjer som generativ AI. Hvis vi svigter det første ben bliver vi afhængige og hjælpeløse uden teknologien. Hvis vi svigter det andet ben bliver vi ude af stand til at kunne agere fornuftigt i et digitaliseret samfund.

Det har naturligvis også konsekvenser for måden vi kan og bør lave prøver. Når vi udprøver det første ben må det ske i et miljø hvor digitale hjælpemidler ikke er til stede og kan løse opgaverne med og for os. Når vi udprøver det andet ben skal teknologien både være til stede og kunne beherskes som en del af prøven.

Som en anden sjov sidenote var en lille historie fra vist nok Schweiz, hvor man slet ikke lader skriftlige opgaver lavet hjemme indgå i vurderingen af elever, da man i sagens natur ikke kan vide hvem der har lavet dem. En fortsættelse af den historie kunne jo være at sige at ChatGPT og lignende teknologier faktisk demokratiserer snyd – nu er det ikke kun de elever med en dygtig storesøskende eller akademiske forældre der kan hjælpe med til at man afleverer en perfekt SRP i gymnasiet.

Sidst på webinaret fik Birgitte hjælp fra ekspertgruppekollega Per Størup Lauridsen til at gennemgå en del af de mange gode spørgsmål der var kommet i chatten undervejs.

Desværre blev webinaret ikke optaget, men Birgittes præsentation kan hentes som pdf på https://www.it-vest.dk/events/sig-webinar-9-januar-2024-ekspertgruppen-om-chatgpt-og-proever.

Mange af de skuffede der ikke kunne komme ind havde nok håbet på en ekstraforestilling, men IT Vest lover i stedet at afholde et yderligere webinar med ekspertgruppen når deres endelige anbefalinger er på plads i løbet af foråret.


Del med dit netværk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *