Fra lærerinspiration til undervisningsmateriale med TjekDet

Del med dit netværk

Tidligere kom Tjek Det med et diskussionsmateriale til lærerne, men nu er de klar med egentligt undervisningsmateriale til eleverne. Materialet er rettet mod eleverne i grundskolens ældste klasser og på ungdomsuddannelserne. Der er i materialet i høj grad lagt vægt på de reflekterende spørgsmål om kunstig intelligens. Gennem videoer, artikler og interaktive ressourcer finder eleverne viden som de efterfølgende reflekterer over.

Materialet er udgivet af TjekDet i samarbejde med det norske Tenk og den norske indflydelse er ganske tydelig igennem materialet.

Lærervejledningen til materialet er hvor det virker mest overbevisende men også lidt overvældende. Der er nemlig tale om materiale der mere foreslår ideer til hvordan kan arbejde med de forskellige ressourcer end et egentligt fuldt didaktiseret forløb. Derfor kan det også virke en anelse overvældende og til tider lidt rodet at finde rundt i det trods alt begrænsede materiale. Jeg savner også flere hands-on erfaringer med kunstig intelligens og især den generative af slagsen, ligesom materialet overhovedet ikke behandler hele GDPR-problematikken ved disse værktøjer. Når det er sagt er der altså i materialet rigtig mange gode øvelser og ideer til hvordan man kan arbejde med forskellige vinkler på bias, vildledning og falsk information. Der er gode og indholdsrige artikler der samtidig er lette og hurtige at læse og nogle gode og velproducerede videoressourcer. Samlet set er det i hvert fald en god understøttelse i arbejdet med at give eleverne en forståelse af teknologien, uden at det desværre helt bliver teknologiforståelse.


Del med dit netværk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *