Indlæg i skærmdebatten fra Den Nationale Alliance for Digital Teknologiforståelse

Del med dit netværk

I fredags kunne man i Altinget læse et indlæg i skærmdebatten fra Den Nationale Alliance for Digital Teknologiforståelse. Her understregede aktørerne i den brede alliance vigtigheden i at man adskiller debatten om skærmtid fra behovet for undervisning i teknologiforståelse.

De pointerer, at det er afgørende at uddanne børn og unge i teknologiforståelse for at give dem kontrol over teknologien, frem for at lade teknologien kontrollere dem. Styring af skærmtid udelukker ikke behovet for at lære om teknologi.

Vi skal ikke bare lære teknologiforståelse. Vi skal også agere med teknologiforståelse. (Illustration Dall-E).

Nu er alliancens hovedformål at arbejde for en integreret tilgang til teknologiforståelse i hele uddannelsessystemet og det er derfor naturligt at det er denne vinkel der argumenteres for. Men teknologiforståelse må ikke blive hverken tørsvømning hvor vi lærer om teknologi uden brug af teknologi, men skal heller ikke være ananas i egen juice. Vi skal have teknologierne – eller rettere teknologiforståelsen – i spil også i den øvrige undervisning og de aktiviteter der i øvrigt foregår  på skolen. Herunder er til- og fravalget af skærmen på et oplyst grundlag.


Del med dit netværk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *