Norske råd om kunstig intelligens i skolen

Del med dit netværk

I ugens nyhedsbrev fra viden.ai kunne man i går blandt andet læse om ni gode råd om kunstig intelligens i skolen, som Utdanningsdirektoratet (en slags blanding af STUK og STIL) i Norge har offentligtgjort på deres hjemmeside.
Ud fra en betragtning om hvilket samfund og arbejdsliv skolen skal forberede eleverne til og hvilke værdier der bliver særligt vigtigt at værne om i skolen i en verden med kunstig intelligens.

Sidens ni råd, der alle er udfoldet grundigt på siden er naturligvis udviklet i en norsk kontekst, men kan også inspirere og anvendes i Danmark.

1. Brug relevante områder i læseplanen

AI kan integreres i undervisningen i forskellige fag for at udvikle forståelse for teknologi, demokrati, og kildekritik. Elevene skal lære om teknologiens påvirkning på samfundet og udvikle kritisk tænkning og etisk bevidsthed.

2. Skolen og læreren vurderer hvornår AI er relevant at bruge

Lærerne skal vurdere hvornår AI kan støtte elevernes læring og udvikling i de forskellige fag. Lærerne skal overveje relevansen og effekten af kunstig intelligens i forhold til fagenes mål og elevernes udvikling.

3. Variation i undervisning og vurdering

Med let tilgængelig kunstig intelligens er det vigtigt med varierede vurderingsformer. Lærere skal overveje kombinationer af opgavetyper og vurdere brugen af AI i vurderingssituationer.

4. Dialog med eleverne om AI

Lærere bør inddrage elever i diskussioner om kunstig intelligens rolle i samfundet og undervisningen. Det er vigtigt at forstå elevernes teknologiske forståelse og erfaringer med AI-værktøjer.

5. Dialog med forældre om digital praksis og AI

Informer og samarbejd med forældre om skolens brug af AI og dens betydning for elevernes læring og teknologiens rolle i uddannelse.

6. Brug det professionelle læringsfællesskab på skolen

Skoler skal bruge deres faglige fællesskab til at reflektere over og udvikle praksis omkring kunstig intelligens. Lærerne bør dele erfaringer og udforske kunstig intelligens muligheder og begrænsninger og dele erfaringer og refleksioner for at udvikle bedre pædagogiske metoder.

7. Skab en kultur for afprøvning

Skoler skal fremme en kultur, hvor lærere eksperimenterer med og evaluerer brugen af AI i undervisningen for at udvikle ny praksis.

8. Brug sikre løsninger

Skoler skal sikre ansvarlig håndtering af personoplysninger og overholde regler for databeskyttelse, især når det kommer til AI-værktøjer.

9. Tag hensyn til elevernes alder og modenhed

Vælg AI-løsninger, der passer til elevernes alder og udviklingsniveau og sikre, at de anvendes korrekt.


Del med dit netværk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *