SkoleGPT udsat for hackaton

Del med dit netværk

Torsdag den 7. marts var omkring 70 skolefolk og interesserede samlet i Future Classroom Lab på Københavns Professionshøjskole for at udsætte SkoleGPT for et hackaton.

Martin Exner fra Future Classroom Lab bød velkommen til de mange fremmødte

Ideen var at trække på folks erfaringer og ideer og kombinere dem med de nye og spændende ting der arbejdes med i forhold til motor, interface og ikke mindst didaktiske stilladsering af skoleGPT.

Jeg talte kort med institutchef Martin Sønderlev Christensen, der har det overordnede ansvar fra CFU og dermed SkoleGPT. Han understregede at pointen med dagen i virkeligheden er den samme som med hele SkoleGPT:

Det er lige så meget en samtale, som det er et produkt

Martin Sønderlev Christensen i samtale om SkoleGPT

Dagens input var altså i sig selv vigtige for udviklingen, men det var også en selvstændig værdi at der var samtaler om brugen af værktøjet og i det hele tager kunstig intelligens. På samme måde som SkoleGPT både er et værktøj – et produkt – og er en anledning til at tage nogle af de vigtige snakke om skole, uddannelse og kunstig intelligens.

SkoleGPT som en bil med en række overskrifter – eller temaer – hvor deltagerne med sedler meldte sig under fanerne.

Lir med Bruno

Efter en fælles indledning fordelte deltagerne sig på en række emneområder, efter interesse og ekspertise. Jeg endte i en gruppe med CFU-konsulenten Bruno Carlos Barbalho, der handlede om brugerinterface.

Lise Møller fra læreruddannelsen på KP brugte blandt andet en model til designanalyse som en del af diskussion

Snakken gik hurtigt fra valg om farver og ikoner til en diskussion af hvordan en chatbot skal hjælpe eleverne , som sprogbrugere, til at have bedre samtaler og ikke ende med at bruge chatbotten som en avanceret søgemaskine. Det handler altså om hvordan interfacet kan være med til at stilladsere, men samtidig også sørge for at eleverne er opmærksomme på deres sprogbrug og den måde vi interagerer med chatbotten. På den måde blev gruppens arbejde en supplering til en anden gruppe der kiggede på hvilke materialer der skal udvikles til lærerne, så de kan rammesætte brugen af chatbotten, så det netop bliver en læringsmulighed og ikke bare en genvej til opgaveskrivning at anvende generative kunstige intelligenser.

Dagens var arrangeret af Future Classroom Lab under CFU i samarbejde med Digitaliseringsstyrelsen og deltagerne var alt fra kommunale konsulenter til it-vejledere og undervisere.


Del med dit netværk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *