Lidt om prøverne fra en af eksperterne

Del med dit netværk

Det har ikke skortet på kommentarer og debat siden ekspertgruppen om ChatGPT og andre digitale hjælpemidler kom med deres anbefalinger, men en af dem, der ved mest om emnet er et af medlemmerne fra ekspertgruppen Mikkel Aslak. Fredag havde han et spændende opslag på LinkedIn hvor han foldede lidt at sit syn på prøver ud. Det handler nemlig ikke kun om hvad det betyder at vi har fået generativ kunstig intelligens i form af chatbotter, men om at prøveformene ikke fordrer den gode undervisning.

Som Mikkel understreger betyder det ikke at der ikke laves god undervisning. Men prøverne udfordrer den gode undervisning og jo tættere de kommer på jo dårligere kår får den gode og varierede undervisning.

Det har fået Mikkel til at opstille en lille model eller et skema over hans tanker:

Mikkels model understreger at prøverne før ChatGPT var meget produkt og præstationsorienterede…. Er det overhovedet det vi vil?

 

Udfordringen med de nuværende prøver inden ChatGPT så dagens lys var at de ikke er gode nok til ligge op til en god og varieret undervisning. Som prøver gik det nogenlunde, men langt fra optimalt. Det betyder også at vi i den nuværende situation, med både prøver og undervisning der fokuserer på produkter og præstationer, kommer til at fokusere på snyd og skader relation og samarbejde mellem elever og lærere.

Endelig understreger Mikkel at det de fremtidsscenarier han håber på kræver politisk mod. De lukkede prøveformer, bliver forhåbentligt kun delprøver, så de ikke kommer til at styre undervisningen. I stedet skal vi have mere levende og autentiske prøver, som rent faktisk afspejler det vi gerne vil have vores unge til at lære. Her er det værd at bemærke at der trods alt gøres tiltag og det faktisk stadig er muligt at være med i forsøget med portefolio- og caseprøver i dansk og matematik til næste år (der er tilmeldingsfrist den 20. maj 2024)

 


Del med dit netværk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *