En spilleaftalte med Pulp

Del med dit netværk

For nylig sad jeg i toget over for en herre der spillede på en spøjs gul spillemaskine et drejehåndtag og en skærm der mest af alt lignede en ebogslæser. Det gjorde mig nysgerrig og den flinke herre med dimsen viste den frem og fortalte at den hed Play Date.

PlayDate er gul, lækker og har et drejehåndtag, men man kan også lave sine egne spil og få dem udgivet – eller bare sideloade dem ned på ens egen dims.

 

Efter at have lavet lidt internetsøgning, set et par videoer og læst hjemmesiden bestilte jeg dimsen. Ikke så meget på grund af de ret specielle specifikationer (et sort/hvid skærm uden baggrundsbelysning, den fede gule farve og det unikke drejehåndtag var ellers næsten begrundelse nok), men fordi man selv kan lave spil til dimsen og endda på mange måder. Udover at man kan bruge både Lua og C understøttes dimsen også af Swift. Det jeg dog fandt mest spændende var scriptværktøjet Pulp, der er en variant af Bitsy (læs i øvrigt mere om Bitsy i denne historie fra The Verge). Her er tale om en måde at lave spil som tager udgangspunkt i hvordan det hele ser ud og med en lang række funktionaliteter indbygget i måden man tegner spillepladen på. Det kombineret med et simpelt men stabilt scriptsprog og en ret overskuelig brugerflade og så har man en rigtig spændende måde at udvikle spil på.

Hovedvinduet i Pulp hvor man kan tegne de forskellige baner. Man kan let tilføje nye grafiske elementer. Afhængig af om det er vægge, ting der kan samles op eller monstre og forhindringer bruger man forskellige typer af objekter som sprites, items og world.

Selvom interfacet er simpelt kan man hurtigt få lavet ret avancerede spilmekanikker. Det indbyggede scriptsprog minder i sin opbygning om systemer som Scratch, hvor de enkelte objekter (sprites og baggrunde) har sine egne programkoder. Dog skriver med kommander og bruger ikke kodeblokke i Pulp.

Her koden på en dør. Hvis man ikke har nogle nøgler kan man ikke få lov at åbne døren. Hvis man har mindst en nøgle mister man en og døren erstattes af en tom tile – og så kan man gå igennem.

Selvom Play.Date ikke er særlig gammel og Pulp derfor er et ret nyt programmeringssprog, har maskinen snart 3 år på bagen og det betyder at den været derude på internettet længe nok til at Pulp har været med i træningsdata til blandt andet SkoleGPT. Det betyder at man kan få hjælp til at kode med sprogmodellen, som derfor kan tilføjes listen af systemer som SkoleGPT faktisk kan hjælpe med som kodeassistent.

Skærmen på Play.Date er kun 400 x 240 pixels og tilbyder kun 1 bit – vi snakker sort/hvid. Her er et lille escapeeventyr hvor man skal samle nøgler og finde vej igennem en række baner…

Udover hjælp fra SkoleGPT kan man også finde en række hjælpevideoer, dokumentation med videre til Pulp og endnu mere til Bitsy, hvis man hellere vil arbejde i farver og primært på en computerskærm. Selvom man godt kan udvikle til og spille spil skrevet til PlayDate også uden dimsen, er det absolut sjovest – især hvis man vil spille med drejehåndtaget 😉


Del med dit netværk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *