Principper og kuraterede undervisningsmaterialer til digital dannelse

Del med dit netværk

On Undervisning hedder en ny digital platform der blev lanceret i denne uge. Platformen samler 124 gratis undervisningsforløb om digital dannelse. Platformen er skabt i samarbejde mellem Red Barnet, Børns Vilkår, Medierådet for Børn og Unge og Center for Digital Pædagogik og projektet er financieret af en pulje fra Børne- og Undervisningsministeriet.

Selve begrebet digital dannelse kan diskuteres og får ofte et større færdighedspræg end egentlige dannelsesaspekter og det endda helt uden at rode sig helt i debatkampen mellem dannelse og kompetence. For kan man overhovedet tale om dannelse i 2024 uden at have digitale aspekter med? Eller som undervisningsministeren skrev i Altinget den 10. november 2023:

Ambitionen er, at alle vores børn og unge får de nødvendige faglige kompetencer, så de både konstruktivt og kritisk kan forstå og deltage i den digitale udvikling. Og hvor det bliver tydeligt, at digital dannelse er almen dannelse.

Når det er sagt er det altså stadig en flot samling og det er i  sig selv et imponerende arbejde at få samlet metadata og lave beskrivelser af de mange forløb. Forløbene er delt ind en række emner ud fra syv såkaldte principper for digital dannelse:

  • Digitalt fællesskab
  • Privatliv og sikkerhed
  • Balance i digital hverdag
  • Demokrati og deltagelse
  • Digitale forretningsmodeller
  • Digitale krænkelser og skadeligt indhold
  • Identitet og idealer

Hvert af disse “dannelsesprincipper” har fået sin egen underside på platformen. Her bliver princippet beskrevet og der er forklaringer på en rækker centrale begreber der knytter sig til principppet samt et udvalg at undervisningsforløb der knytter sig til netop dette princip. Man kan også finde forløbende direkte i samlingen. Her anvender man filtrering til at finde forløb der passer til alderstrin, omfang med videre.

Fremsøgning af materialerne sker ved at man filtrerer på for eksempel alderstrin eller fag – eller som her længde på forløbet.

Selve forløbene er ikke udviklet i projektet, men er forskellige forløb der allerede findes tilgængelige på nettet fra forskellige organisationer. De enkelte forløb præsenteres med en kort beskrivelse og et overblik over alderstrin, fag og tematik i forhold til de syv principper samt en række nøgleord. Det er en rigtig imponerende samling, men der ligger desværre ikke hverken en grundig vurdering eller en mere pædagogisk og didaktisk beskrivelse som en del af “metadata” for forløbene. Det betyder at alle de mange forløb man kan finde frem skal læses og undersøges før man finder ud af hvilken undervisningsform og praksis der anvendes, da beskrivelsen holder sig meget overordnet, ligesom det ikke er klart hvordan man har udvalgt netop de forløb der er kommet med eller hvilke kvalitetskriterer der ligger til grund for udvælgelsen. Kurateringen kunne altså godt være endnu bedre!

 

Her er det Hackerspillet fra Future Classroom Lab der er fundet frem. Det er lidt synd at man ikke har spurgt om lov til at bruge spillets egen grafik så forløbet fremstår lidt mere spændende inden man klikker videre til hackerspillet.dk

 


Del med dit netværk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *